Live online salg, tempo, stemning og gruppeadfærd bruger dit indre

Det har altid ligget mig nært selv at blive mere bevidst og hjælpe dem omkring til at blive mere bevidste. Det er igennem opdagelsen af vores indre dynamikker at vi kan blive mere egenkærlige og derfor bevidst får valgt gode og sunde livsretninger.

Derfor dette indlæg om hvordan konceptet online livesalg indvirker på vores bevidsthed.

Live online salg har udviklet sig til en af de mest effektive måder at påvirke forbrugsadfærd på. Formatet kombinerer flere stærke psykologiske mekanismer i én oplevelse, som skaber et miljø hvor beslutninger træffes hurtigere end normalt.

Fællesskab skaber tryghed

Når mange mennesker ser med samtidig, opstår der en følelse af samhørighed. Kommentarer strømmer ind, og likes tikker op. Det føles som en gruppeoplevelse, og det gør modtageren mere påvirkelig. Flokmentaliteten aktiveres uden at man opdager det, og det føles rart fordi man tror at man er en del af denne flok. En rar følelse som opstår af "at høre til" skaber i sådanne situationer gerne større købsglæde. Smart eller beregnende - you decide!

Ved du hvor meget du selv engageres af dine "fællesskabsfølelser", som skabes af andre og til deres fortjeneste?

Det er jo et reelt behov at ønske at være i et fællesskab, og det kan man jo øve sig på at opsøge i bedre miljøer.

Hvem sætter tempoet?

En livevært taler i et særligt tempo og skaber rytme, energi og fremdrift. Det påvirker nervesystemet hos deltagerne. Tempoet kan gøre det svært at "dukke sig" og giver gerne en fornemmelse af, at man skal være hurtig. Kroppen og klik-fingeren reagerer ofte før refleksionen når at følge med. 

Hvis behov tjenes når tempoet er højt? Dit eller salget? 
Hvor stor en del af lysten til at købe tror du der vil forsvinde, hvis tempoet blev sænket? 

Knaphed i realtid

“Der er kun én tilbage”, “Den røg hurtigt”, “Skriv ‘køb' nu”. Knaphed er effektiv i tekst  og ekstrem effektiv i liveformat. Når man ser andre kommentere og købe, bliver følelsen af at kunne gå glip af noget som fysisk kan mærkes  i kroppen og sidestilles med smerte.

Befrielsen ligger i at undersøge, opdage og erkende at du har rigtige behov som ikke er opfyldt - og så finde veje til at opfylde dem. Så længe vi har dybe behov som ikke er opfyldt, vil vi falde for de falske behov som installeres i os udefra.

Den følelsesmæssige spejling

Værten viser begejstring, overraskelse, glæde og tilfredshed med produkterne og med dig. Følelser smitter hurtigt, i det dynamiske levende live-format. Deltageren spejler stemningen og mærker lyst, nysgerrighed og forventning, som i sidste ende skaber købetrang, fordi det er den tilgængelige og "fælles anerkendte" mulighed i dette setup. 

Det er rigtig dejligt at blive mødt, særligt hvis den som møder én, er autentisk i sit møde og ikke har en anden agenda.

Det lave refleksionsrum

Live-oplevelsen har et indbygget tidsvindue. Beslutninger skal jo træffes nu - ik? Der er ikke tid til at researche, sammenligne eller overveje. Den lave refleksionstid er et af live-salgets stærkeste greb. Det presser ofte uovervejede valg frem fra deltagernes ønske om at dække egne behov.

Den illusoriske personlige kontakt

Værten taler direkte til deltagerne, nævner navne, stiller spørgsmål og skaber indtryk af intimitet. I virkeligheden kommunikerer værten med hundreder eller tusinder på én gang. Følelsen af at blive set øger tilliden og reducerer kritisk sans.

Det er jo et reelt behov at ønske sig personlig kontakt, og det kan man jo øve sig på at opsøge i bedre miljøer.

Så skal man lade være med at deltage?

Det er ikke mit ønske at fortælle dig hvad du skal gøre, bare oplyse dig om hvordan mekanismen fungerer. Nu kan du beslutte hvor ofte du vil lade dig føre i en dans som denne, hvor tangenterne der spilles musik på er dine indre systemer.

Bare vær god ved dig selv.

Tilbage til blog